Běhání a kloubní výživa

Běhání je jednou z nejoblíbenějších sportovních činností. Na celém světě se mu věnují tisíce lidí, někteří závodně, jiní pouze rekreačně. Ať už jste vášnivým běžcem nebo uvažujete, že byste s běháním teprve začali, existuje jedna oblast, jíž byste měli věnovat zvýšenou pozornost. A to dopadu běhu na vaše tělo. Jak působí běhání na klouby? A je kloubní výživa potřebná?

Jak se ničí klouby?

Pokud se chystáte začít běhat nebo se této činnosti již nějaký ten čas věnujete a něco jste si o ní zjišťovali, možná jste narazili na názor, že běhat by se nemělo, protože to ničí klouby, zejména kolena.

To však není tak úplně pravda. Dlouhodobě provozovaný vytrvalostní běh nepoškozuje stav kloubů. Ba naopak – běhání a klouby jdou skvěle dohromady a běžci ve skutečnosti můžou mít zdravější klouby než neaktivní lidé. Běhání totiž posiluje kosti a svaly, a má pozitivní vliv rovněž na chrupavku, která slouží jako polštářek pro klouby.

Syndrom běžeckého kolene

Potud je tedy vše v pořádku. Jenže každá činnost má své “ale”, a někdy i běh dokáže škodit. To v případě, že se stanete obětí takzvaného syndromu běžeckého kolene. Nejčastějším příznakem tohoto syndromu je bolest kolenou, ale také se může projevovat v podobě bolesti boku, kotníku či zraněním nohy. Nesouvisí to však s během jako takovým, nýbrž s jeho nesprávným provedením či nerovnováhou svalstva běžce.

To, jestli vás syndrom běžeckého kolene postihne, závisí na více faktorech. Nejenom na metodě běhu a vaší fyzičce. Roli může hrát rovněž genetika či pohlaví. Naštěstí jsou tu i faktory, které můžete ovlivnit – jako je například kvalita spánku či způsob stravování.

Je běhání vůbec „zdravé“?

Nabízí se tak otázka, jestli je běhání vůbec zdravé a zdali by člověku více neprospělo, kdyby se věnoval jiným formám pohybu. Jak jsme si již ukázali výše, běhání může posílit lidské tělo.

Zlepšuje krevní oběh, buduje lepší fyzickou i psychickou vytrvalost. A samozřejmě je vhodným prostředkem pro vytvarování těla či zhubnutí. Jenže aby se jeho klady projevily, musíte napřed správně běhat, protože v opačném případě si víc ublížíte, než prospějete.

Jak správně běhat

Pokud tedy chcete běhat tak, aby klouby při běhání nebolely, měli byste dodržovat několik základních zásad správného běhu.

Zkraťte délku kroků

Prvním z pravidel je zkrátit při běhání délku vašich kroků. Doporučuje se udržovat tempo přibližně sto šedesát až sto devadesát kroků za minutu. Zatímco běháte, dávejte si pozor, ať vaše chodidla na zem dopadají stále stejným způsobem, protože měnění postavení nohou dokáže navýšit zátěž na vaši Achillovu šlachu.

Nepodceňte návštěvu odborníka

To, jak správně běhat, je pro tento sport zásadní, přesto správnou techniku mnoho lidí přehlíží, ať už záměrně nebo protože netuší, na koho se s prosbou o radu obrátit. Jestliže však při běhu trpíte bolestí kloubů, vyplatí se zajít na konzultaci s odborníkem, který ohodnotí vaši běžeckou formu. Prohlídka dokáže odhalit případné zdravotní nedostatky a poradit vám, jak je odstranit.

S vyšší hmotností běhejte pomalu a krátce

Dalším možným problémem, který může ovlivnit kvalitu vašeho běhu, je vyšší hmotnost. Přibývání na váze je přímo propojeno s větším rizikem úrazu u běžců, protože mnoho lidí je jednoduše příliš těžkých pro vlastní klouby, a to zejména ve starším věku.

Vyberte správnou obuv na běh

Chybu můžete hledat také v nesprávně vybraných, či časem obnošených běžeckých botách. V tomto případě často funguje metoda pokus/omyl – je potřeba vyzkoušet několik různých typů bot, než se rozhodnete, které vám vyhovují nejvíc. Když si pořídíte nový pár bot, měli byste napřed vyrazit na pár kratších běhů, než se pustíte do delší trasy, protože v opačném případě opět riskujete zranění.

Vyhněte se stereotypu a měňte trasy

Nepřítelem běžců a jejich zdraví se také stává rutina. Měňte trasu a způsob či délku běhu, jelikož to snižuje zátěž na klouby a zmenšuje hrozbu úrazu. Běžci, kteří každý den dělají totéž, riskují více, protože čím proměnlivější je váš pohyb, tím méně namáháte své tělo.

Jak správně jíst

Správná technika není vše. Stejně tak důležitá je výživa. Běžci stejně jako ostatní lidé potřebují konzumovat vyváženou stravu obsahující sacharidy, tuky, bílkoviny, vitamíny a minerální látky.

Podle toho, jestli běháte dlouhé trati nebo dáváte přednost sprintu, by ve vašem jídelníčku měly převládat buď sacharidy (pro vytrvalostní běžce) nebo naopak bílkoviny (pro sprintery). Z minerálních látek je velmi důležitý především vápník. Někdy se však může stát, že ani běžná strava nestačí, a v takovém případě se nabízí možnost kloubní výživy.

Kloubní výživa: ano či ne?

Kloubní výživa může v mnoha ohledech pomoct. Zejména lidem, kteří již v minulosti měli nějaké zdravotní problémy, či jim čelí právě nyní, ale běhání se přesto nechtějí vzdát. Zdraví kloubů zlepšuje konzumace kolagenu.

Člověku v tomto směru i v mnoha dalších pomůže také pravidelné užívání minerálních látek, jako je vápník, hořčík, zinek. Tuto kombinaci je možné běžně koupit v lékárnách.

Ale jestliže chcete využít výživu zaměřenou speciálně na klouby, vyzkoušejte kloubní výživu Proenzi 3 Plus, který využívá kromě již zmíněného kolagenu další užitečné látky. Proenzi pak nabízí celou řadu výrobků prospívajících kloubům, a abyste vybrali ten nejvhodnější právě pro vás, stačí se podívat na internetové recenze a zkušenosti uživatelů.

Tyto tři varianty jsou nejznámější a nejlepší kloubní výživy, ale můžete samozřejmě vyzkoušet i jiné. Přejeme příjemný běh.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *