Ne. Zář 29th, 2019

Dejte si před tréninkem kávu

Kávu pije​me nejen pro její příjemnou chuť a aroma, ale též pro její stimulační účinky.

Jeden z nejpopulárnějších nápojů, který konzumují lidé ve všech koutech světa má svůj původ v oblasti dnešní Etiopie. První záznamy o pití kávy jsou z doby kolem roku 900 př.n.l. Po objevu kávy Evropany se její produkce rychle rozšířila do všech tropických oblastí.Dnes se pěstují dva základní druhy kávovníků – Koffea Arabica a Koffea Robusta. Robusta má oproti Arabice vyšší množství kofeinu – 1,7-3,5% (Arabica 0,8-1,7%), drsnější chuť, tmavší barvu a je méně aromatická. Z těchto důvodů je Arabica obchodníky a spotřebiteli žádanější. Na trhu se vyskytují také směsi obou hlavních odrůd.

Jak si nejčastěji vychutnáváme kávu?

Připravovat nápoj z kávy lze různými způsoby. V západních zemích je nejrozšířenější espresso. Tlakem páry, který působí na upražená kávová zrna, bývá dosahováno ideálního poměru síly, chuti a vůně. V České republice jsme byli dlouhá léta zvyklí pít kávu na způsob „turka“. Tato forma kávy však působí agresivně na žaludeční sliznici. Především u pacientů s vředovou chorobou žaludku a dvanáctníku je turek velmi nevhodný. Díky snadné a rychlé přípravě je populární káva instantní.

Při přípravě je důležité nezalívat drť instantní kávy vřící vodou. Teplota by měla být kolem 90°C. Z kávy se připravuje mnoho dalších nápojů. Většinou se přidává mléko, smetana či mléčná pěna – čímž vzniká cappuccino, latté, latté machiatto nebo se káva kombinuje s alkoholem. Mnoho lidí si kávu přislazuje cukrem, medem či náhradními sladidly. Někteří milovníci a znalci kávy ji však pijí neslazenou a tvrdí, že jedině tak lze ocenit její chuť a vůni. Původní nápoj – káva s vodou neobsahuje žádnou energii. Při výraznějším slazení pak nemusí být výsledná energetická hodnota nápoje úplně zanedbatelná…

Co káva obsahuje?

Sušina kávových bobů je z 50% tvořena sacharidy, ze kterých při pražení vznikají aromatické látky, které dávají kávě charakteristickou chuť a aroma.

Součástí bobů jsou i tuky, které tvoří 8-18% sušiny. Za zmínku stojí dvě sloučeniny lipidové povahy – cafestol a kahweol, které jsou podezírány ze schopnosti zvyšovat hladinu cholesterolu v krvi. Tento účinek je však velmi nepatrný. Instantní káva při svém zpracování o tyto dva tuky přichází a na hladinu cholesterolu tedy nemá vůbec žádný vliv.

Ochrana před volnými radikály

V kávě se nachází mnoho polyfenolů, které vykazují silné antioxidační účinky. Boj s volnými radikály je velmi důležitý při prevenci kardiovaskulárních a nádorových onemocnění, při ochraně vzniku chronických komplikací diabetu. Velké množství reaktivních forem kyslíku vzniká též při intenzivní fyzické aktivitě. Sportovci konzumující kávu, jsou tak před volnými radikály lépe chráněni.

Nezapomeňte na ovoce a zeleninu

Samozřejmě pití kávy nevyřeší problematiku těchto škodlivých molekul. Přísun antioxidantů v zelenině a ovoci (popř. pomocí doplňků stravy) je zásadním prostředkem v boji proti volným radikálům. V kávě se nachází látky s laxativními účinky, které podporují střevní činnost.

Zajímavý je ochranný vliv kávy proti rozvoji zubních kazů. Důvodem je přítomnost antibakteriálně působících sloučenin zabraňujících rozvoji Streptococcus Mutans (Fakultativně anaerobní bakterie, která obvykle žije v ústní dutině člověka. Velice často se podílí na vzniku zubního kazu.).

Stimulační účinky kávy

Kávu pijeme nejen pro její příjemnou chuť a aroma, ale též pro její stimulační účinky. Káva je jednoznačně nejbohatším zdrojem kofeinu. Jeden 200 ml šálek běžně silné kávy obsahuje 100-120 mg kofeinu. Stejné množství rozpustné kávy poskytne zhruba 60 mg kofeinu. Pro srovnání 2 dcl čaje mají 50 mg, 200 ml coly či Kofoly 30 mg, stejné množství nápojů typu RedBul, Semtex, Erectus 55-60 mg kofeinu. Bez kofeinová káva má povolený obsah kofeinu max. do 0,3% v suché hmotě.

Kofein je mnoha lidmi zatracován a snaží se mu vyhýbat. Pro jiné je to látka bez které by „nedokázali přežít“. Tento alkaloid má na lidské tělo významné účinky.

Ke kávě sklenici vody

Tekutiny přijaté v podobě kávy do svého pitného režimu však nezapočítávejte. Diuretické účinky kofeinu vytváří spíše negativní vodní bilanci. Nezapomeňte proto tento hrníček kávy následně doplnit velkou sklenicí vody.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *